Błonnik w bułkach – właściowści

PanPiek w World FoodPoland 2022
7 kwietnia 2022
Wróć do aktualności

Błonnik w bułkach – właściowści

Co to jest błonnik? Błonnik pokarmowy to grupa substancji pochodzących z roślin, które należą do węglowodanów złożonych, czyli polisacharydów. Błonnik nie jest trawiony i wchłaniany w przewodzie pokarmowym człowieka i nie jest wchłaniany. Błonnik dzieli się na rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Właściwości włókien Błonnik nierozpuszczalny pomaga w regularnych wypróżnieniach, ponieważ zwiększa objętość treści pokarmowej i usuwa toksyny z przewodu pokarmowego.

Z kolei błonnik rozpuszczalny zmniejsza wahania poziomu cukru we krwi, ponieważ wchłania wodę, zamieniając ją w żel, który spowalnia wchłanianie glukozy, zmniejsza również ryzyko chorób serca poprzez obniżenie poziomu cholesterolu i pomaga w utrzymaniu jelit. Właściwe pH w przewodzie może zapobiegać niektórym choroby, w tym rak jelita grubego. Rola obu włókien jest bardzo ważna. Zmniejszają apetyt i sytość oraz zwiększają wielkość posiłku bez zwiększania liczby kalorii.

Ile błonnika należy spożywać?

Zalecenia dotyczące tego składnika różnią się w zależności od kraju i wahają się od 18 do 38 gramów dziennie. W Polsce najczęściej stosuje się zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), które zalecają dzienne spożycie 25 gramów błonnika. Jak ze wszystkimi rzeczami, nie należy nadużywać błonnika. Zbyt dużo błonnika zmniejsza wchłanianie tłuszczu, a także rozpuszczalnych witamin (witaminy A, D, E i K).

Farmaceuta i ekspert ds. żywienia Konstantin Monastyrsky, autor książki Fibre Menace, zgadza się, że błonnik pokarmowy może powodować zaburzenia trawienia i zatrzymywanie pokarmu w jelitach. Dietetycy z Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego uważają, że dieta 2000 kalorii powinna spożywać 25 gramów błonnika. Pieczywo pełnoziarniste, płatki zbożowe i otręby to nie jedyne jego źródła. Oto 15 pysznych produktów z naturalnym błonnikiem, które możesz umieścić w swoim menu.

Błonnik w bułkach – jakich?

Najwięcej Błonnika można naleźć w owocach, warzywach czy podobnych produktach. Coraz częściej jest także w pieczywie i bułkach! Przede wszystkim w bułkach #PanPiek, które wzbogacone są o dodatkową ilość błonnika. Wszystkie nasze produkty bogate w błonnik możesz zobaczyć tutaj. Przykładowo bułka IG ma w sobie aż 8,1% błonnika!

Błonnik w naszych produktach jest mikronizowany. Czym właściwie jest Mikronizacja? Jest metodą innowacyjną – choć jest już stosowana na szeroką skalę w wielu dziedzinach (zwłaszcza rozdrabnianie surowców – składników farmaceutycznych), służy do rozdrabniania surowców zbożowych w celu uzyskania bardzo drobnego rozdrobnienia (redukcji cząstek) poprzez rozdrabnianie cząstki. Mikronizacja pozwala na rozbicie cząstek nawet poniżej 20 mikronów (w zależności od surowca). Zmikronizowane cząstki osiągają w danym surowcu większą powierzchnię czynną, co wspomaga ich efektywne działanie w zależności od zastosowania.

CzechEnglishGermanPolishRussianSlovakUkrainian